Wil je als leerkracht een lezing organiseren in jouw klas, gegeven door een deskundige?
Hierbij vind je onze aanbieding aan lezingen en de voorwaarden:
- Taal: Nederlands, Frans of Engels
- Duur: (minimum) 2 lesuren / 120 minuten
- Kostprijs: de lezing is gratis. Een transportvergoeding wordt gevraagd (openbaar vervoer of persoonlijke wagen)
- Doelgroepen: 3e graad S.O., Hogescholen of Universiteiten
- Conferencier: medewerker van de vzw Auschwitz in Gedachtenis of door een gedetacheerde leerkracht
- Gevraagde benodigdheden: ter beschikking stellen van een computer met beamer. (Er wordt gebruik gemaakt van een PowerPointpresentatie)
- Er wordt respect gevraagd tegenover de conferencier alsook voor het gebrachte onderwerp. Op politieke of ideologische discussies zal niet ingegaan worden; de vzw Auschwitz in Gedachtenis neemt een apolitiek standpunt in.
Praktische modaliteiten:
- Stuur een mail naar Johan Puttemans
- ! Z.s.m. een aantal data doorgeven
- Meedelen exacte tijdstip en adres waar de lezing zal plaatsvinden
- Een lezing uit de volgende lijst kiezen:
- Van het antijudaïsme tot het antisemitisme
Vele stellen zich de vraag waarom Hitler het Joodse volk heeft vermoord.
Jodenhaat is veel ouder dan het nazisme.
Tijdens deze lezing overlopen we chronologisch de geschiedenis van het antijudaïsme tot het antisemitisme waar Hitler zijn Jodenhaat op baseerde.
(Een speciale editie (pdf) van het pedagogische bulletin Sporen van Herinnering behandelt deze lezing. Deze kan gratis aangevraagd worden.)
- Systeem van naziconcentratiekampen versus het nazivernietigingssysteem
Deze lezing tracht een duidelijk verschil te maken tussen de concentratiekampen die door de nazi’s werden gebruikt om ongewenste personen in op te sluiten en anderzijds de oorden die de nazi’s gebruikten om een volkerenmoord uit te voeren.
Deze lezing is aangewezen als voorbereiding van een bezoek aan Auschwitz of een ander concentratiekamp.
(Een speciale editie van het pedagogische bulletin Sporen van Herinnering behandelt deze lezing. Deze kan gratis aangevraagd worden.)
- Van de opkomst tot de ondergang van het nazisme
We trachten het beeld te doorbreken dat het de dag is waarop Hitler aan de macht gekomen is, dat Duitsland onmiddellijk vervalt in een totalitaire dictatuur.
Aan de hand van verkiezingsuitslagen, uitgegeven wetten en decreten en de gevolgen hiervan, geven we een totaalbeeld van het nazisme.
Aangewezen voor het hoger onderwijs.
- De nazipolitiestaat
In deze lezing traceren we de zovele politiediensten die stuk na stuk geprogrammeerd werden en leidde naar de nazilogica die terreur zaaide.
De verschillende politiediensten die opeenvolgend ondergeschikt worden aan het nazisme, eindigen in een ware dictatoriale politiestaat.
- Auschwitz en het negationisme
Auschwitz blijft de best gekende plaats van vernietiging van het Joodse volk in Europa.
Van leerkrachten ontvangen wij soms de vraag om het negationisme uit te leggen en te ontkrachten.
Dit doen wij door gebruik te maken van bewijsstukken waarbij open vragen naar treden.
- De Shoah in België
Tijdens deze lezing gaan we wat dieper in op het verloop van de Tweede Wereldoorlog in België.
We behandelen niet alleen kort de geschiedenis van het jodendom in België, maar ook het verloop van de oorlog in het algemeen en diens invloeden.
Eveneens wordt de Shoah (Holocaust) besproken.