Hieronder vindt u de pedagogische fiches terug in PDF-formaat zoals ze werden gepubliceerd in ons tijdschrift Sporen van herinnering:

  • Fiche 1 (pdf) Sporen van herinnering nr. 19: Hoe vrij zijn wij? Hoe vrij willen wij zijn? + Pedagogische toepassing
  • Fiche 2 (pdf) Sporen van herinnering nr. 21: Is een mens maar 60 000 RM waard?
    + Pedagogische toepassing: Is een mens maar 60 000 RM waard?

2017(Thema ‘Een verloren jeugd’)
  • Fiche 3 (pdf) Sporen van herinnering nr. 23 – Thema: Geredde kinderen: Ontvoerde kinderen van Lidice overleefden de slachting. Maar werden zij daarom gered?
    + Pedagogische toepassing: Martelarendorpen
  • Fiche 4 (pdf) Sporen van herinnering nr. 24 – Thema: Kinderen als slachtoffer: Return to Sender: Henio niet gekend op dit adres...
    + Pedagogische toepassing: Een verloren jeugd
  • Fiche 5 (pdf) Sporen van herinnering nr. 25 (speciale editie over Breendonk): Het dagelijkse leven in Breendonk + Pedagogische toepassing
  • Fiche 6 (pdf) Sporen van herinnering nr. 25 (speciale editie over Breendonk): Er verschijnen 23 verdachten voor de krijgsraad van Mechelen wegens misdrijven gepleegd in het SS-Auffanglager + Pedagogische toepassing
  • Fiche 7 (pdf) Sporen van herinnering nr. 26 – Thema: Het beeld van het kind in de oorlog: Het geval Lidice (derde deel): Hoe kan men het onnoembare in een memoriaal verwerken?
    + Pedagogische toepassing: Hoe inspireren beelden van kinderen jou?

2018 (Thema ‘Grenzen’)
  • Fiche 8 (pdf) Sporen van herinnering nr. 27 – Grenzen in de Westelijke Balkan tijdens de Eerste Wereldoorlog EN De etnische minderheden binnen de Tweede Poolse Republiek
    + Pedagogische toepassing: Deel 1: van het ontstaan van het Duitse keizerrijk tot haar ondergang
  • Fiche 9 (pdf) Sporen van herinnering nr. 28 – De grenzen in het Westen van de Balkan tijdens het interbellum EN Het Generaal-gouvernement: De ‘Vierde’ Poolse Deling
    + Pedagogische toepassing: Deel 2: van de Weimarrepubliek tot de ondergang van Hitlers Nazi-Duitsland
  • Fiche 10 (pdf) Sporen van herinnering nr. 29 – Grenzen in de Westelijke Balkan. Van 1941 tot 2008 EN Het hedendaagse Polen. Haar gestolen grens en haar nieuw verworven grenzen
    + Pedagogische toepassing: Deel 3: Van een verdeeld Duitsland tot het huidige Duitsland
  • Fiche 11 (pdf) Sporen van herinnering nr. 30 – Volksverplaatsingen, vluchtelingen en staatlozen + Pedagogische toepassing

2019 (Thema ‘Propaganda’)
  • Fiche 12 (pdf) Sporen van herinnering nr. 31 – Het ene zeggen en het andere bedoelen: een lapsus, verdekte ontkenning of structureel racisme? Voor een goed begrip van het relaas achter de Rwandese genocide op de Tutsi's + Pedagogische toepassing
  • Fiche 13 (pdf) Sporen van herinnering nr. 32 – Riefenstahls ‘Triumph des Willens
     + Pedagogische toepassing: Rudolf Heß richt het woord tot het Duitse volk en de Führer
  • Fiche 14 (pdf) Sporen van herinnering nr. 33 – Het socialistisch realisme in de communistische dictaturen
     + Pedagogische toepassing: Wanneer censuur en propaganda de kunst aan banden leggen
  • Fiche 15 (pdf) Sporen van herinnering nr. 34 – Gewoon, om (mee) te lachen?
     + Pedagogische toepassing: Men mag gewoon met alles lachen …

2020 (Thema ‘De bevrijding’)
  • Fiche 16 (pdf) Sporen van herinnering nr. 35 – 75 jaar: Bevrijding van de kampen
     + Pedagogische toepassing: Getuigen na de bevrijding
  • Fiche 17 (pdf) Sporen van herinnering nr. 36 – De Oder-Neissegrens, een conflictgrens tot de jaren 1990
     + Pedagogische toepassing: Nieuwe geografische lijnen in Europa
  • Fiche 18 (pdf) Sporen van herinnering nr. 37 – Nieuwe geografische lijnen in de wereld: De bevrijding van China, de geopende weg voor dictator Mao Zedong
     + Pedagogische toepassing: Nieuwe geografische lijnen in de wereld
  • Fiche 19 (pdf) Sporen van herinnering nr. 38 – Getuigen na de bevrijding: ‘Niemand had zin om naar ons te luisteren’ (Simone Veil)
     + Pedagogische toepassing: Het belang van de getuigenissen van overlevenden

2021-2022 (Thema ‘Verzet’)
  • Fiche 20 (pdf) Sporen van herinnering nr. 41 – Verzet onder de bevolking
    + Pedagogische toepassing: “(...) de droom van mijn leven is werkelijkheid geworden. Il leefde om de Joodse verdediging in het getto in al zijn grootsheid en pracht te zien” (Mordechaj Anielewicz)
  • Fiche 21 (pdf) Sporen van herinnering nr. 42 – Verzet in de kampen
  • + Pedagogische toepassing: Mede dankzij het verzet van Francisco Boix, werden 61 beulen veroordeeld tijdens het eerste proces van Mauthausen in 1946
  • Fiche 22 (pdf) Sporen van herinnering nr. 43 – Religiositeit als passief verzet tegen het nazisme
    + Pedagogische toepassing: Het Lichtfeest als verzetssymboliek tegen het nazisme
  • Fiche 23 (pdf) Sporen van herinnering nr. 44 – Herdenken van het Verzet  Het monument voor Joodse Verzetsstrijders bij het Nationaal Gedenkteken der Joodse Martelaren van België in Anderlecht
    + Pedagogische toepassing: Het station van Boortmeerbeek en het Atelier Marcel Hastir

2022-2023 (Thema ‘De daders’)
  • Fiche 24 (pdf) Sporen van herinnering nr. 45 – De daders deel 1
    + Pedagogische toepassing: Raken we niet al te gefascineerd door de figuur van de beul?
  • Fiche 25 (pdf) Sporen van herinnering nr. 46 – De daders deel 2
    + Pedagogische toepassing: De beulen die met gemak hun verantwoordelijkheid ontkenden en zij die trots waren op hun ‘werk’
  • Fiche 26 (pdf) Sporen van herinnering nr. 47 – De ontwikkeling van het klassieke daderonderzoek sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog
    + Pedagogische toepassing: De ondertitel van Hannah Arendt’s boek over Eichmann luidde: De banaliteit van het kwaad
  • Fiche 27 (pdf) Sporen van herinnering nr. 48 – De ontwikkeling van het klassieke daderonderzoek sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog (2)
    + Pedagogische toepassing: Milgram deed een aantal experimenten i.v.m. potentiële daders
 
Kosteloos abonnement op ons pedagogisch tijdschrift Sporen van herinnering