sporen v h 32 web

De Nederlandstalige pedagogische commissie publiceert haar eigen driemaandelijks bulletin, Sporen van herinnering. Pedagogie en geschiedenisoverdracht. Het tijdschrift wordt gratis verspreid in alle scholen van het middelbaar onderwijs.

Het legt zich in het bijzonder toe op hedendaagse aspecten van de herinneringseducatie in scholen: evenementen, didactisch materiaal, voorbeelden van lessen en projecten.

 

Sporen van herinnering wordt gratis opgestuurd naar de docenten die daartoe een verzoek indienen.

Als u of uw collega’s een GRATIS ABONNEMENT in papier of pdf formaat wensen te nemen, aarzel niet het abonnementsformulier in te vullen.

 

U kunt ook contact opnemen met ons secretariaat:

Tel: +32 (0)2 512 79 98 – fax: +32 (0)2 512 58 84 – Contact via e-mail

 

De laatste nummers zijn ook verkrijgbaar hieronder in pdf-formaat.


In het kader van het thema voor 2019, ‘Propaganda’, verscheen zonet het nummer 32 van Sporen van herinnering: De nazipropaganda.
Reeds verschenen: Sporen van herinnering nr. 31 De racistische propaganda in Rwanda die mee leidde tot de genocide op de Tutsi’s.

Te verschijnen:

2019 (THEMA ‘PROPAGANDA’)

Sporen van herinnering nr. 32 (pdf) – juni – Thema: De nazipropaganda

sporen v h 32 web










Sporen van herinnering nr. 31 (pdf) – december – Thema: De racistische propaganda in Rwanda die mee leidde tot de genocide op de Tutsi’s

sporen v h 31 web




2018 (THEMA ‘GRENZEN’)

Sporen van herinnering nr. 30 (pdf) – december – Thema: Nieuwe grenzen

sporen v h 30 web



Sporen van herinnering nr. 29 (pdf) – september – Thema: Gestolen grenzen

sporen v h 29 web



Sporen van herinnering nr. 28 (pdf) – juni – Thema: Verboden grenzen

sporen v h 28-web



Sporen van herinnering nr. 27 (pdf) – maart – Thema: Over grenzen heen

sporen v h 27 web

 







 

2017 (THEMA ‘EEN VERLOREN JEUGD’)

Sporen van herinnering nr. 26 (pdf) – december – Thema: Het beeld van het kind in de oorlog

sporen v h 26-web

 










Sporen van herinnering nr. 25 (pdf) – september – Thema: Een Herinneringsplek bezoeken met kinderen

sporen v h breendonk-web

 

sporen v h 23-web

Sporen van herinnering nr. 24 (pdf) – juni – Thema: Kinderen als slachtoffer

 








sporen v h auschwitz-birkenau-web
Sporen van herinnering Auschwitz-Birkenau bezoeken (speciale editie) (korte weergave in pdf)

Een informatiebrochure over het beruchte kamp Auschwitz dient een drievoudig doel. Ten eerste biedt de vzw Auschwitz in Gedachtenis een gebruiksvriendelijk antwoord op de stijgende vraag van belangstellenden die Auschwitz op een ernstige manier wensen te bezoeken. Vervolgens willen we de deelnemers aan onze jaarlijkse studiereis compacte, maar toch vrij volledige informatie verstrekken. Tot slot merkten we dat er behoefte was aan een beknopte, maar professioneel uitgewerkte en geactualiseerde handleiding voor geïnteresseerden.


De brochure is didactisch van aard. Zij zal zowel de deelnemer aan de jaarlijkse studiereis als de individuele bezoeker van Auschwitz helpen een goed, overzichtelijk en volledig beeld te krijgen van de plek waar hij zich bevindt.

 

Inhoudstafel:

Gratis (enkel verzendkosten worden aangerekend): Online bestelling

 

sporen v h 23-web
Sporen van herinnering nr. 23 (pdf) – maart – Thema: Geredde kinderen

 

 







2016

Sporen van herinnering nr. 22 (pdf) – december

 

Sporen van herinnering nr. 21 (pdf) – september

 

Sporen van herinnering nr. 20 (algemene pdf) – juni

 

Sporen van herinnering nr. 19 (pdf) – maart

 

2015

Sporen van herinnering nr. 18 (pdf) – december

 

Sporen van herinnering nr. 17 (pdf) – september

 

Sporen van herinnering nr. 16 (pdf) – juni

 

Sporen van herinnering nr. 15 (pdf) – maart

 

2014

Sporen van herinnering nr. 14 (pdf) – december

 

Sporen van herinnering nr. 13 (pdf) – september

 

Sporen van herinnering nr. 12 (pdf) – juni

 

Sporen van herinnering nr. 11 (pdf) – maart

 

2013

Sporen van herinnering nr. 10 (pdf) – december

 

Sporen van herinnering nr. 9 (pdf) – september

 

Sporen van herinnering nr. 8 (pdf) – juni

  • In Memoriam Paul Baron Halter: Een brief van Vidal Séphiha door Haïm Vidal Séphiha, Professor emeritus van Sorbonne Nouvelle
  • Vraagstuk: Recensie “Africa” Postkoloniaal theater Het Africa in Afrika
  • Varia: Tentoonstellingen: zien, lezen, verstaan; Laureaten: de Jaarlijkse Wedstrijd van de Stichting Auschwitz

 

Sporen van herinnering nr. 7 (pdf) – maart

  • Actualiteit: Shoah en herdenking – over enkele gemeenplaatsen door Philippe Mesnard, Directeur van de vzw Auschwitz in Gedachtenis
  • Vraagstuk: Leven en strijden voor een ideaal is het eenigste dat waarde heeft! De motivatie van Vlaamse collaborateurs tijdens de Tweede Wereldoorlog door Aline Sax, Doctor in de Geschiedenis, jeugdauteur
    + Pedagogische toepassing: Een ge(re)construeerde herinnering
  • Uitgediept: Het gedenkteken, de plek en de herinnering: De monumentalisering van kamp Westerbork door Roel Hijink, Doctor in de Kunstgeschiedenis, Universiteit van Amsterdam
    + Pedagogische toepassing: Herdenkingsplaatsen herbekeken door Fabian Van Samang, Doctor in de Moderne Geschiedenis en Leerkracht geschiedenis en filosofie in het Klein Seminarie Roeselare
  • Varia

 

2012

Sporen van herinnering nr. 6 (pdf) – december

  • Actualiteit: Wij weten niets van hun lot: Een nieuwe benadering van de Jodenuitroeiing in Nederland door Fabian Van Samang, Doctor in de Moderne Geschiedenis en Leerkracht geschiedenis en filosofie in het Klein Seminarie Roeselare
  • Vraagstuk: Migratie en politieke mobilisatie: De mémoire occultée van de Algerijnse immigratie in Frankrijk (1919-1940) door Rabah Aissaoui, Stanley Burton Centre for Holocaust and Genocide Studies, Senior Lecturer in Franse Studies, Universiteit van Leicester
    + Pedagogische toepassing: De migratie-ervaring van Maghrebijnen in Frankrijk
  • Uitgediept: Het einde van een taboe? De verkrachting van Duitse vrouwen op het einde van de Tweede Wereldoorlog door Hélène Camarade, Professor Germaanse literatuur aan de Universiteit van Bordeaux III
    + Pedagogische toepassing: Narratologische analyse van enkele romanpassages
  • Varia

 

Sporen van herinnering nr. 5 (pdf) – september

  • Actualiteit: Tussen Holocaust- en mensenrechteneducatie: de educatieve werking in Kazerne Dossin door Marjan Verplancke, Educatief verantwoordelijke Kazerne Dossin
  • Actualiteit: Blijvend herinneren door Éric B. Lauwers, Leerkracht in het Collège Saint-Guibert van Gembloers
  • Vraagstuk: Voortborduren op de geschiedenis: Het verslag van Brodeck van Philippe Claudel door Fransiska Louwagie, Lecturer in French Studies, University of Leicester
    + Pedagogische toepassing
  • Uitgediept: ‘Aan het begin en het einde van het leven’. De Conti’s, Lebensborn en euthanasie over de Duitse grenzen heen door Dr Yves Louis, Belgische Academie voor Kindergeneeskunde en Marc Verschooris, Lector Hogeschool Gent
    + Pedagogische toepassing door Fabian Van Samang, Doctor in de Moderne Geschiedenis en Leerkracht geschiedenis en filosofie in het Klein Seminarie Roeselare
  • Varia

 

Sporen van herinnering nr. 4 (pdf) – juni

  • Actualiteit: De Trein der duizend. Een stap naar de herinnering van morgen
  • Vraagstuk: Auschwitz. Bezoeken en begrijpen
  • Varia

 

Sporen van herinnering nr. 3 (pdf) – maart

  • Actualiteit: My Dog Lala. Het waargebeurde verhaal van een kind in een Pools getto
  • Vraagstuk: ‘A warning to all Jews...’. Arnold Schönbergs monodrama The Survivor From Warsaw (1947) door Peter Malisse
  • Uitgediept: Tijl Uilenspiegel tussen literatuur en propaganda door Marnix Beyen
  • Varia

 

2011

Sporen van herinnering nr. 2 (pdf) – december

  • Actualiteit: De conferentie van het Mostar Friedensprojekt te Potsdam door Frédéric Crahay
  • Vraagstuk: De vervolging van de joden in België – een nieuw paradigma? door Fabian Van Samang
  • Uitgediept: De Niños in België. Kinderen op de vlucht voor de Spaanse Burgeroorlog door Maité Molina Marmol
  • Beleid: Vijf vragen voor Pascal Smet door Dirk Lagast
  • Varia

 

Sporen van herinnering nr. 1 (pdf) – september 2011

 

 

Vorige formule Sporen

2011

Sporen 45 – april-juni – Ingekleurd(e) verleden(s)

Sporen 44 – januari-maart – De Trein der 1000 naar Auschwitz-Birkenau in Mei 2012

 

2010

Sporen 43 – oktober-december

Sporen 42 – juli-september – Speciaal Nummer Herdenking

Sporen 41 – april-juni

Sporen 40 – januari-maart – Dag van de Democratie en Verdraagzaamheid 2010

 

2009

Sporen 39 – oktober-december – Studiereis Auschwitz / Expo '14-'45

Sporen 38 – juli-september – Expo Primo Levi

Sporen 37 – april-juni – 'Thuis in de Stad'. (Stads)wandelingen en Herinnering

Sporen 36 – januari-maart – Special: www.Herinneringseducatie.be

 

2008

Sporen 35 – oktober-december

Sporen 34 – juli-september

Sporen 33 – april-juni

Sporen 32 – januari-maart – Het project 'Thuis in de Stad'

 

2007

Sporen 31 – oktober-december – Kunst in de klas of werken met gedichten

Sporen 30 – juli-september – Holocaust & jeugdliteraire teksten

Sporen 29 – april-juni

Sporen 28 – januari-maart – Herinneringseducatie in Vlaanderen