Bestel het volledige nummer

 

Terug naar de lijst

 

Philippe Mesnard (Hoofdredacteur): Editoriaal: Waar komen de beelden vandaan? (pdf)

 

Portfolio / Auschwitz (pdf)

 

Dossier:De kinderen van de Spaanse Burgeroorlog. Ervaringen en culturele voorstellingen

Onder leiding van Didier Corderot en Danielle Corrado

 

Didier Corderot (Universiteit Blaise Pascal – CHEC) en Danielle Corrado (Universiteit Blaise-Pascal – CELIS): Présentation (pdf) [Voorstelling]

 

Catherine Milkovitch-Rioux (CELIS, IHTP-CNRS): Enfances en guerre: expériences et représentations culturelles (pdf) [Kindertijd in oorlog: ervaringen en culturele voorstellingen]

  • .

 

Alicia Pozo-Gutiérrez (Universiteit van Southampton, Groot-Brittannië) en Célia Keren (École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), Parijs – École des Hautes Études Hispaniques et Ibériques (EHEHI), Casa de Velázquez, Madrid): Des cahiers d’enfants aux souvenirs de vieillesse: récits autobiographiques d’anciens enfants espagnols réfugiés, 1940-2006 (pdf) [Van kinderschriften tot herinneringen: autobiografische verhalen van gevluchte Spaanse kinderen, 1940-2006]

  • .

 

Danielle Corrado (Universiteit Blaise-Pascal – CELIS): Récits d’enfance et discours identitaires (pdf) [Kinderverhaal en identiteitsdiscours]

  • .

 

Ángela Cenarro Lagunas (Universiteit van Zaragoza): Mémoires de l’après-guerre: les enfants de l’Auxilio Social (pdf) [Herinneringen aan de na-oorlogse periode: de kinderen van Auxilio Social]

  • Na afloop van de Spaanse Burgeroorlog (1939), werd de Auxilio Social de voornaamste instelling van openbare bijstand van Franco’s regime. Gecontroleerd door de fascistische partij, het Falange Española, en onderworpen aan de Staat, bestond zij gedurende de naoorlogse periode uit een uitgebreid netwerk van volkssoepen en tehuizen voor kinderen. Duizenden kinderen, afkomstig voor het merendeel uit het kamp der overwonnenen, ontvingen de bijstand van instellingen, geleid door de Falangisten, door priesters en door professionelen op het gebied van gezondheid en pedagogie, die als taak hadden een project inzake „regeneratie“ op te starten, een project volgens hetwelk enkel de discipline en de katholieke scholing deze kinderen in staat zouden kunnen stellen om „actieve dienaars van een rechtvaardig Spanje“ te worden.
    Een van de voornaamste doelstellingen van het Franco regime was de identiteiten van de kinderen alsmede hun familiebanden aantasten. Nochtans tonen de verhalen en getuigenissen van een aantal geïnterneerde kinderen van de Auxilio Social-tehuizen aan dat de jongsten onder hen een eigen identiteit probeerden op te bouwen, anders dan die opgelegd door het regime. Hoewel het hier gaat om fragiele stukjes van kunstmatige identiteiten, beschermden ze de kinderen tegen het opgelegde monolithische discours van de overwinnaars. In dit artikel stelt men zich de vraag in hoeverre de Frankisten in hun doel geslaagd zijn en in welke mate deze bijzondere weerstand tegen de dictatuur essentieel was in de definitie van de machtsrelatie tussen ‘winnaars’ en ‘verliezers’ in het naoorlogse Spaanse burgerleven.
    .

 

Bénédicte Mathios (Universiteit Blaise Pascal – CELIS): Poétiques de la survie: trois poètes et une romancière regardent leur enfance en guerre (pdf) [De poetica van het overleven: drie dichters en een romanschrijfster kijken terug op hun kinderjaren in de oorlog]

  • .

 

Karine Lapeyre (Universiteit Paris IV):Les Pionniers: l’avenir d’une société communiste (pdf) [De Pioneros: dromen van een communistische maatschappij]

  • .

 

Didier Corderot (Université Blaise Pascal – CHEC): Mari-Pepa chez les rouges puis dans l’Espagne bleue ou les tribulations fictionnelles d’une fillette pendant la Guerre d’Espagne (pdf) [Mari-Pepa bij de Roden daarna en in Het blauwe Spanjede beproevingen van een klein meisje tijdens de Spaanse burgeroorlog]

  • .

 

Viviane Alary (Université Blaise Pascal – CELIS): Enfance en guerre dans la revue Chicos (1938-1945) (pdf) [Kind zijn tijdens de oorlog: studie van het tijdschrift Chicos (1938-1945)]

  • .

 

 

Varia

Dr Yves Louis (Expert de l’Académie Belge de Pédiatrie) & Marc Verschooris (Hoogeschool Gent): Leonardo Conti et ses rapports avec les médecins belges pendant la Seconde Guerre mondiale (pdf) [De relatie tussen Leonardo Conti en Belgische geneesheren tijdens de Tweede Wereldoorlog]

  • .

 

Sara Vandewaetere (Hogeschool Gent): Primo Levi in gesprek met de Nederlandse regisseur Rolf Orthel: een vergeten interview (pdf)

 

 

 

Boekhandel (pdf van de recensies)

  • Arnošt Lustig, Elle avait les yeux verts, Parijs, Galaade, 2010.
    Recensie in het Frans door Corinne Benestroff (Université Paris VIII) en Myriam Morvan (Lycée Jeanne d’Arc de Rouen)
  • Pierre Laborie, Le chagrin et le venin: La France sous l’Occupation, mémoire et idées reçues, Parijs, Bayard Centurion, 2011.
    Recensie in het Frans door Isabelle Galichon (Université Blaise Pascal Clermont-Ferrant II) en Anne Roche (Université Aix-Marseille)
  • Lawrence C. Jennings, La France et l’abolition de l’esclavage (1802-1848), Brussel, André Versaille, 2010.
    Recensie in het Frans door Hélène Dutrinus (Docteur en Histoire de l’Art)
  • Sylvain Gutmacher, Auschwitz-Dachau: Novembre 1942-mai 1945, Témoignages-poèmes contes, Parijs, Riveneuve / FMS, 2010.
    Recensie in het Frans door Ana Firoiu (Université Paris III – Sorbonne Nouvelle)
  • Christiane Kègle, Les récits de survivance: Modalités génériques et structures d’adaptation au réel, P.U.Laval, 2008.
    Recensie in het Frans door Chrystel Jeandot (Université Paris III – Sorbonne Nouvelle)
  • Christian Ingrao, Croire et détruire: Les intellectuels dans la machine de guerre SS, Parijs, Fayard, 2011.
    Recensie in het Frans door Frediano Sessi (Universiteit van Mantova) en in het Nederlands door Fabian Van Samang (Historicus)
  • Jan Tomasz Gross, La Peur. L’antisémitisme en Pologne après Auschwitz, Parijs, Calmann-Lévy, 2010.
    Recensie in het Frans door Ewa Bogalska-Martin (Université Pierre Mendès France, Grenoble 2 / Pacte-CNRS UMR 5194)
  • Jean-Charles Szurek en Annette Wieviorka, Juifs et Polonais. 1939-2008, Parijs, Albin Michel, 2009.
    Jan Tomasz Gross, La Peur. L’antisémitisme en Pologne après Auschwitz, Parijs, Calmann-Lévy, 2010.
    Anna Bikont, Le Crime et le Silence. Jedwabne 1941, la mémoire d’un pogrom dans la Pologne d’aujourd’hui, Parijs, Denoël, 2011.
    Recensies in het Frans door Judith Lindenberg (Université Paris III – Sorbonne Nouvelle)
  • Annette Wieviorka, Eichmann de la traque au procès, Brussel, André Versaille, 2011.
    Recensie in het Frans door Frediano Sessi (Universiteit van Mantova)

 

 

Terug naar de lijst