Stichting Auschwitz - Cineclub ‘Verdoken beelden’
Comités van het tijdschrift ‘Getuigen’
De vzw Auschwitz in Gedachtenis vertoont in 2018 voor de vierde keer een reeks filmvoorstellingen onder de titel ‘Verdoken beelden’ in de Brusselse Cinema AVENTURE.

banner verdoken beelden 2018 web

Het thema voor de editie van 2018 is ‘Over Grenzen heen’.

We zetten de cineclub ‘VERDOKEN BEELDEN’ dit jaar verder met zes nieuwe filmvertoningen:


Praktisch:

Alle projecties zullen plaatsvinden om 19u30 in:
CINEMA AVENTURE
Centrumgalerij
Kleerkopersstraat 15
1000 Brussel

Prijs: € 6,00

  • Dinsdag 27 maart 2018 om 19u30

POWIDOKI [Afterimage] – Andrzej Wajda (2016 / Polen / 98 min.)

powidoki afterimagePowidoki is een Poolse biografische film geregisseerd door Andrzej Wajda, tevens de laatste film van de visionaire regisseur voor zijn overlijden in oktober 2016.

In het naoorlogse Polen geeft de beroemde schilder Władysław Strzemiński, een leidende figuur in de avant-garde, les aan de Nationale School voor Schone Kunsten in Łódź. Hij wordt door zijn studenten beschouwd als de grootmeester van de moderne schilderkunst, maar de communistische autoriteiten delen deze visie niet. Want, in tegenstelling tot de meeste andere artiesten, wil Strzemiński niet voldoen aan de eisen van de Partij en vooral niet aan de esthetiek van het 'socialistische realisme'. Verdreven van de universiteit, verwijderd uit de kunstenaarsvakbond, ondergaat hij, ondanks de steun van zijn studenten, de volharding van de autoriteiten die hem willen laten verdwijnen en al zijn werken willen vernietigen.

Met: Boguslaw Linda, Aleksandra Justa, Bronislawa Zamachowska...

Officiële trailer (in het Pools, ondertitels in het Engels)















  • Dinsdag 24 april 2018 om 19u30

GONGDONG GYEONGBI GUYEOK JSA [Joint Security Area JSA] – Park Chan-wook (2000 / Zuid Korea / 110 min.)

jsa webBij een bewakingspost aan de noordkant van het gezamenlijke veiligheidsgebied tussen de twee Koreas in Panmunjom, worden twee Noord-Koreaanse militairen gedood door een zuidelijke soldaat, die beweert te zijn gevangen genomen. Deze duistere zaak geeft aanleiding tot een groot diplomatiek incident. Om de crisis te sussen, roept de Neutral Nations Supervisory Commission (samengesteld uit Zweden en Zwitserland) Sophie E. Jean, een Zwitserse vrouw met Koreaanse roots, op om de situatie te onderzoeken. Deze laatste ontmoet sergeant Lee Soo-yeok, en ontdekt al snel dat hij in werkelijkheid niet is ontvoerd zoals hij beweert.

Het vervolg van de film vertelt, in een lange terugblik, de vriendschap die sergeant Lee en zijn ondergeschikte, korporaal Nam aan de twee soldaten uit het noorden bond, sergeant Oh en soldaat Jeong, evenals de omstandigheden die uiteindelijk leidden om Oh en Jeong neer te schieten.

Met: Lee Byung-hun, Song Kang-ho, Lee Young-ae...

Officiële trailer














  • Dinsdag 29 mei 2018 om 19u30

BRIDGE OF SPIES – Steven Spielberg (2015 / Verenigde Staten / 137 min.)

bridge of spies webMidden in de koude oorlog aanvaard James B. Donovan, een Amerikaanse advocaat, om Rudolf Abel te verdedigen, een Sovjet-spion die al jaren in de Verenigde Staten woont. Terwijl de doodstraf voor de rechter die verantwoordelijk is voor de zaak, buiten twijfel staat, slaagt Donovan erin deze te vervangen door een gevangenisstraf. Een deel van de bevolking neemt hem dit kwalijk, maar de situatie evolueert en geeft Donovan reden de CIA te helpen een heikel probleem op te lossen: de Russen suggereren dat een uitwisseling van gevangenen mogelijk zou zijn tussen Abel en Francis Gary Powers, een CIA-piloot wiens spionagevliegtuig werd neer-geschoten boven de Sovjet-Unie.

De advocaat moet naar Oost-Berlijn, gecontroleerd door de Sovjets, zonder diplomatieke bescherming. Hij ontdekt een complexe situatie waarin Sovjets en Oost-Duitsers elkaar proberen te slim af te zijn.

Met: Tom Hanks, Eve Hewson, Amy Ryan, Alan Alda, Mark Rylance...

Officiële trailer
















  • Dinsdag 25 september 2018 om 19u30

RABBIT PROOF FENCE – Phillip Noyce (2002 / Australië / 94 min.)

rabbit proof fenceIn 1931, in Jigalong, nabij de Gibson woestijn, leven drie Aboriginal-meisjes gelukkig met hun families: Molly, veertien jaar oud, haar nichtje Gracie van tien, en haar zus Daisy, acht.

Op bevel van Neville, de ‘hoofdbeschermer’ van de Aboriginals voor West-Australië, haalt Constable Riggs de meisjes weg bij hun familie en brengt ze over naar een kamp aan de andere kant van het continent.

Daar zijn de leefomstandigheden grimmig. Kinderen worden in enorme slaapzalen gepropt, slecht verzorgd en ondervoed. Molly besluit te vluchten met Gracie en Daisy en alle drie beginnen ze aan een reis van meer dan 2.000 kilometer...


Met: Everlyn Sampi, Kenneth Branagh, David Gulpilil...

Officiële trailer














  • Dinsdag 30 okitober 2018 om 19u30

AJAMI – Scandar Copti en Yaron Shani (2009 / Duitsland/Israël / 124 min.)

ajami nl

Ajami is de religieus gemengde gemeenschap van moslims, joden en christenen in Tel Aviv. Dit zijn vijf verhalen over het dagelijks leven in Ajami.

De 13-jarige Nasri en zijn oudere broer Omar leven in angst sinds hun oom een belangrijk lid van een andere clan heeft neergeschoten. Malek, een jonge Palestijnse vluchteling, werkt illegaal in Israël om de operatie te financieren die zijn moeder moet ondergaan. Binj, Palestijns, droomt van een aangename toekomst met zijn christelijke vriendin. Dando, een Joodse politieman is wanhopig op zoek naar zijn vermiste broer ... Het verhaal van het lot van verschillende mensen dat zich kruist in het hart van een verscheurde stad.


Met: Scandar Copti, Fouad Habash, Ibrahim Frege...

Officiële trailer















  • Dinsdag 27 november 2018 om 19u30

LAKPOSHTHA PARVAZ MIKONAND [Turtles can fly] – Bahman Ghobadi (2004 / Iran/Frankrijk/Iraq / 98 min.)

turtles can flyIn een Koerdisch vluchtelingenkamp aan de Iraaks-Turkse grens is de satellietjongen de leider van de kinderen. Hij beveelt hen de velden op te ruimen en niet-ontplofte Amerikaanse mijnen te verzamelen om ze te verkopen op de straatmarkten om daarna antennes voor de dorpelingen te installeren. Wanneer hij naar de stad gaat om een schotelantenne te kopen, is hij de enige die een paar woorden Engels begrijpt en hij vertaalt het nieuws op Fox News. Satellite wordt verliefd op het weesmeisje Agrin, getraumatiseerd door een wrede overval op haar huis, waarbij haar ouders werden vermoord en zij werd verkracht.

Met: Soran Ebrahim, Avaz Latif...

Officiële trailer


















Cineclub ‘Verdoken beelden’ 2017

cineclub 2017

De vzw Auschwitz in Gedachtenis vertoonde in 2017 voor de derde keer een reeks filmvoorstellingen onder de titel ‘Verdoken beelden’ in de Brusselse Cinema AVENTURE.


Het thema voor de editie van 2017 was ‘Een verloren jeugd’


  • 28 maart 2017

NAPOLA - ELITE FÜR DEN FÜHRER [Before the Fall] – Dennis Gansel (2004 / Duitsland / 117 min.)

napola web

In het Duitsland van 1942 bevindt zich het regime van Adolf Hitler op het hoogtepunt van zijn politieke en militaire macht. De 17-jarige Friedrich Weimer (Max Riemelt) uit de Berlijnse arbeiderswijk Wedding is een begaafd bokser. Zijn talent opent voor hem de deuren naar een Napola, een nazi-onderwijsinstituut waar de toekomstige elite van het Groot Duitse Rijk moet worden opgeleid. Friedrich ziet de kans van zijn leven om zich los te maken van de beperkingen van zijn sociale klasse en een toekomst van aanzien tegemoet te gaan. Tegen de wil van zijn ouders meldt hij zich aan als student bij het oude kasteel. In een voor hem vreemde wereld van nationaalsocialistische tucht en strenge orde krijgt hij te maken met keiharde concurrentie. Dan komt het moment dat de jonge onervaren elite van de Napola door een gruwelijke missie tegen ontsnapte krijgsgevangenen de keerzijde ontdekken van hun opleiding.

Met: Max Riemelt, Tom Schilling, Michael Schenk, Justus von Dohnányi...

Officiële trailer (in het Duits ondertiteld in het Engels)













  • 25 april 2017

EL LABERINTO DEL FAUNO [Pan’s labyrinth] – Guillermo del Toro (2006 / Spain/Mexico/Usa / 118 min.)

laberinto del fauno webIn Pan's Labyrinth vertelt de fantasy-specialist Guillermo del Toro een uitzonderlijk wreed sprookje over het introverte meisje Ofelia (Ivana Baquero) dat met haar zwangere moeder (Ariadna Gil) naar een noordelijk gedeelte van Spanje verhuist om zich aan te sluiten bij een haar onbekende stiefvader (Sergio Lopez). Deze ongekend sadistische officier probeert namens de fascisten een in de bergen verschanste groep partizanen uit te roeien. Het meisje probeert de realiteit te ontvluchten door bevriend te raken met saters en elfen in het bos. Als er iets uit Pan's Labyrinth keihard duidelijk wordt, dan is het dat het systeem van Franco tot onmenselijke daden in staat was en dit wordt vertaald in dit uitzonderlijk wreed sprookje, dat je na het verlaten van de zaal precies die twee dingen onder de neus wrijft: mensen zijn wreed en offeren zelfs hun dierbaarste bezit op: de kinderen, en daarom hebben we sprookjes nodig.

Met: Ivana Baquero, Doug Jones, Sergi López, Ariadna Gil, Maribel Verdú...

Officiële trailer













  • 30 mei 2017

IDI I SMOTRI [Come and See] – Elem Klimov (1985 / Sovjet-Unie / 140 min.)

requiem pour un massacreMet open mond, de handpalmen in een opperste staat van verbijstering tegen de kaken gedrukt (een beetje zoals in Munchs schilderij ‘De schreeuw’), en alsmaar ‘Dit hou je niet voor mogelijk!’ uitroepend: zo kijk je naar ‘Come and See’, een Russische oorlogsfilm die – aangrijpender dan ‘Platoon’, compromislozer dan ‘Saving Private Ryan’ en gedurfder dan ‘Schindler’s List’ – de oorlogshorror griezelig dichtbij brengt.
De reis naar het inferno begint nog redelijk lichtvoetig, met de veertienjarige Florya die zich – tot ontzetting van zijn snikkende moeder – enthousiast klaarmaakt om samen met een groep partizanen de bossen van Wit-Rusland in te trekken om er tegen de nazi’s te vechten. Met een pet op zijn kruin, een koffer in zijn hand en een brede lach op zijn gezicht (geestig plaatje!) staat hij in zijn armtierige huisje de partizanen op te wachten, klaar voor het grote avontuur; maar de lach zal snel worden geveegd.
In het begin lijkt het partizanenkamp nog een beetje op een plezierig scoutskamp: iedereen poseert vrolijk voor de fotograaf en de mannen zetten het op een gieren wanneer iemand door een stoel zakt. Maar een Duits verkenningsvliegtuig (dat een door merg en been snijdend elektronisch gebrom lijkt uit te stoten) maakt een einde aan de gezelligheid, en ineens zwaaien de poorten van de hel wijdopen en treden we samen met Florya het purgatorium binnen. ‘Come and see,’ lijkt regisseur Elem Klimov te willen zeggen, ‘kom maar eens mee met mij en ik zal u laten zien wat oorlog is; ik zal u laten zien wat de nazi’s in mijn land hebben aangericht; en ik zal ervoor zorgen dat u de beelden nooit meer vergeet.’ U bereidt zich dus maar beter voor op een memorabele trip: de gruwel die Klimov ons voorschotelt, bundelt de apocalyptische kracht van Picasso’s ‘Guernica’ met de donkerste visioenen van Hieronymus Bosch, aangevuld met de wreedheden uit Jerzy Kosinki’s ‘De geverfde vogel’.
De pancarte die de overigens verbluffende eindbeelden voorafgaat, informeert ons dat de nazi’s tijdens hun doortocht door Wit-Rusland 628 dorpen hebben platgebrand, telkens met de inwoners erbij.
Deze film wordt vaak geroemd om zijn realistische weergave van de oorlogsgruwel, maar de beelden hebben vaak ook iets droomachtigs. Na een bombardement is het alsof de halfdoof geworden Florya de realiteit door een soort droomfilter ervaart; in zijn oren weerklinken bevreemdende soundscapes; wat hij rond zich ziet, heeft de geheimzinnige kracht van een hallucinatie. Op het einde van zijn odyssee is de lachende knaap verworden tot een 14-jarig wrak; het gezicht vol rimpels, het haar volledig grijs geworden, nauwelijks nog in staat om een woord uit te brengen. En reken maar dat ook u er op het eind enkele grijze haren bij zult hebben; wie aan ‘Come and See’ begint, kan niet anders dan de tocht volbrengen. Klimov, die als kind het beleg van Stalingrad meemaakte, baseerde ‘Come and See’ op zijn eigen ervaringen: ‘Ik ben in de hel geweest,’ zo zei hij ooit, ‘en als ik alles wat ik toen heb gezien in mijn film had gestoken, dan zou zelfs ík hem niet hebben kunnen bekijken.’
‘Come and See’ was de laatste film die Klimov regisseerde; achteraf verklaarde hij dat dit de film was die hij al zijn hele leven lang had willen maken, en dat hiermee alles wat hij had willen zeggen, gezegd was. Hij overleed in 2003 in Moskou. Omdat ‘Come and See’ ook nog op visueel vlak een verbluffend meesterstuk is, is een extra reden om hem te zien.
En ook omdat ‘Come and See’ je – en sorry dat we nu even überklef uit de hoek komen – achterlaat met de ongelooflijke aandrang om je vrienden en je geliefden in de armen te nemen en heel lang vast te houden.
‘Come and See’: een Russisch meesterwerk dat u tenminste één keer in uw leven moet gezien hebben.

(Erik Stockman).

Met: Alexeï Kravtchenko, Olga Mironova, Liubomiras Laucevicius, Vladas Bagdonas, Victor Lorenz...

Officiële trailer

  • 26 september 2017
HOTARU NO HAKA [Grave of the Fireflies] – Isao Takahata (1988 / Japan / 89 min.)

tombeau des lucioles webJapan, de zomer van 1945. Amerikaanse B-29s werpen tonnen brandbommen uit boven Kobe. De eens zo welvarende stad biedt nu een apocalyptische aanblik. Een zwarte regen van as is op de huizen en gebouwen neergedaald.

De veertien-jarige Seito en zijn vier-jarig zusje Setsuko zijn oorlogswezen. Ze worden opgevangen door hun tante die ook in Kobe woont. Erg aardig en hartelijk is ze niet, want ze laat geen ogenblik voorbijgaan zonder de wezen eraan te herinneren dat ze een blok aan het been zijn van de familie en dat ze moeten werken voor hun dagelijkse portie rijst. Seito besluit om er met zijn zusje tussen uit te knijpen.
 
Een aangrijpende tekenfilm die zonder opsmuk de wreedheid van de oorlog laat zien. Ongeschikt voor kleine kinderen, want die zullen gekweld worden door nachtmerries vanwege de dikwijls zeer harde beelden. Een zeldzaam, maar gewelddadig pleidooi voor de vrede. De film is schitterend, een manga, maar één zonder helden of heroïsche toestanden.


Officiële trailer

 








  • 31 oktober 2017
UNDER SANDET [Land of Mine] – Martin Zandvliet (2015 / Denemarken/Duitsland / 100 min.)

les oublies web

Wanneer de Tweede Wereldoorlog ten einde loopt, wordt een groep (heel) jonge Duitse soldaten gevangen genomen door het Deense leger. Ze worden gedwongen een dodelijke taak uit te voeren: het ontmantelen en opruimen van duizenden in de Deense stranden ingegraven landmijnen, en dat met weinig tot geen training. De jongens ontdekken dat de oorlog voor hen nog lang niet voorbij is...
Geïnspireerd door ware gebeurtenissen vertelt Under sandet een ongekend en tragisch hoofdstuk uit de Deense geschiedenis.


Officiële trailer

 














  • 28 november 2017
BEASTS OF NO NATION – Cary Joji Fukunaga (2015 / VS / 136 min.)

beasts of no nation web Het verhaal van ‘Beasts of No Nation’ is al wel eens eerder verteld in de cinema, maar dat maakt het er niet minder schrijnend op: in een niet nader genoemd Afrikaans land verliest een jongetje zijn ouders in een conflict tussen regering en rebellen. Waarna hij door een militieleider/surrogaatvader wordt getraind om uit te groeien tot een gewetenloze vechtmachine, met alle littekens, lichamelijke én geestelijke, vandien. Regisseur Cary Fukunaga - sinds hij het eerste seizoen van ‘True Detective’ afleverde een naam die hele beiaarden doet rinkelen in Hollywood - laat al te expliciete gruwel voor wat hij is, maar beschikt over genoeg talent om de film middels intelligent in beeld gezette suggestie bij momenten beenhard te maken.

Officiële trailer

 

















Cineclub ‘Verdoken beelden’ 2016


flyer cine club 2016 nl

Vzw Auschwitz in Gedachtenis organiseerde ook in 2016 een reeks filmvoorstellingen onder de titel ‘Verdoken beelden’ in Cinema AVENTURE in Brussel.


Het thema voor de editie van 2016 was ‘De grijze zone: Helden of misdadigers’



   

  • 26 april 2016
IDA – Pawel Pawlikowski (2013 / Pologne / 80 min.)
ida posterPologne, 1962, sœur Anna, orpheline très pieuse, s'apprête à prononcer ses vœux définitifs. La Mère supérieure l'incite à sortir quelques jours de l'austère couvent où elle vit une existence de silence depuis qu'elle y a été recueillie enfant.
Elle retrouve une tante inconnue, ancienne procureure stalinienne tombée dans l'alcool, qui lui révèle ses origines juives. Toutes deux partent à travers la campagne afin de comprendre ce qui est advenu de ses parents sous l’occupation nazie. Au village où ils vivaient, l'omerta règne, nul n'avoue connaître les Lebenstein.
À mesure que le mystère se lève, Ida découvre la vie hors du couvent, la faiblesse des hommes, la musique, grâce à un groupe de jazz qui fait sonner Coltrane au fin fond de la campagne.
Avec : Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik, Jerzy Trela...

Bande-annonce officielle


























   

  • 24 mei 2016

SON OF SAUL (Fils de Saul) – László Nemes (2015 / Hongrie / 107 min.)
Avec : Géza Röhrig, Molnár Levente, Urs Rechn...

son of saul webLászló Nemes immerge le spectateur dans l’usine de production de cadavres d’Auschwitz. Un film sans héros, sans émotion, sans survivant. « Les Sonderkommandos sont un angle intéressant pour être notre guide en enfer. Ils sont entre les tueurs et les victimes », explique le réalisateur.
Saul travaille en enfer. Ce n’est pas une formule, une métaphore, mais la terrifiante réalité. Saul fait partie d’un Sonderkommando à Auschwitz, d’un groupe de prisonniers juifs réquisitionnés à l’intérieur de l’usine d’extermination.
Un convoi arrive. Avec les autres Sonderkommandos, Saul, le visage fermé conduit les hommes, les femmes, les enfants du train vers la chambre à gaz. « Dépêchez-vous de vous déshabiller, de prendre une douche, la soupe va refroidir. » disent les hauts parleurs qui poussent le cynisme jusqu’à ajouter : « N’oubliez pas le numéro de votre crochet. » On presse, sans ménagement, les malheureux vers la pièce fatale. Et alors qu’on les entend hurler, les nazis crient « Schnell, schnell » à leurs esclaves qui trient les vêtements, vident les poches. Après, ils entameront leur travail macabre : évacuer « les pièces » comme disent les nazis, en glissant une lanière entre les épaules des cadavres pour les tirer et puis les empiler sur le monte-charge qui conduit au crématoire où ils seront enfournés. Pendant ce temps, d’autres damnés savonnent énergiquement « la salle des douches ».
Durant ce macabre manège, Saul voit le corps d’un garçon qui respire encore. Un médecin militaire s’approche du phénomène auquel il met fin de ses propres mains. Mais cette fois le visage de Saul marque une expression, une obsession. Ce garçon, c’est son fils, prétend-il. Il est prêt à prendre tous les risques pour l’enterrer religieusement. « Tu as abandonné les vivants pour un mort », lui dit « un collègue » qui prépare une révolte. Il sait que tous les membres du Sonderkommando sont éliminés après quelques mois. Saul ne l’entend pas, sa seule idée est : trouver un rabbin.
On croyait avoir tout vu sur la Shoah au cinéma, mais avec ce premier long métrage de László Nemes, on se rend compte qu’il n’en est rien. Le jeune cinéaste hongrois expose avec réalisme le fonctionnement de l’usine de mort, s’attachant aux rouages humains qui la faisaient tourner sous les ordres crachés par les Allemands.
Comme les Dardenne collaient la nuque d’Olivier Gourmet dans « Le Fils », Nemes serre la tête et les épaules de Saul, l’emprisonne dans un cadre carré. On ne voit que ce qu’il voit, mais rien ne nous est épargné. Ni la sortie des convois. Ni la pagaille. Ni les cadences hallucinantes de l’entreprise d’extermination. Ni les vêtements qui s’entassent jusqu’au plafond. Ni les petits trafics et les petits arrangements avec les SS. Rien, pas même les camions de cendres qu’il faut vider en les jetant à grandes pelletées dans le fleuve. Nemes montre tout, et surtout ce que l’esprit avait refusé d’imaginer comme la sortie des corps de la chambre à gaz.
Mais le choc ne s’arrête pas là, il est dans l’absence d’émotion, d’héroïsme. C’est frontalement qu’on regarde fonctionner cette usine de production de cadavres, qu’on suit Saul de la chaudière au crématoire. Confronté à l’horreur du matin au soir, il s’est cuirassé de toute émotion, il est un rouage qui obéit mécaniquement aux ordres, qui évite les coups. Mais le dernier souffle d’un corps va réveiller l’humanité en lui.
László Nemes réussit la prouesse exceptionnelle d’immerger le spectateur dans cet univers infernal, en traitant notamment l’image et le son à égalité. Une image chaotique, floue et un son, assourdissant mixage du bruit du four, des cris, des ordres… « Le fils de Saul » montre qu’Auschwitz n’est pas le territoire d’héroïques survivants, ni le théâtre de l’émotion extrême, mais une usine où des hommes fabriquaient des cadavres.
Fernand Denis – La Libre

Bande-annonce officielle

Le film a gagné le Grand Prix au Festival de Cannes 2015.

 

 

  • 20 septembre 2016

DER STAAT GEGEN FRITZ BAUER (Fritz Bauer, un héros allemand) – Lars Kraume (2015 / Allemagne)

fritz bauerUn film biographique sur l'héroïque procureur général Fritz Bauer qui, à la fin des années 1950, n’a pas confiance dans le système judiciaire de l'après-guerre en Allemagne. C’est pourquoi il décide de demander l'aide des services secrets israéliens, le Mossad, dans sa quête pour retrouver Adolf Eichmann, un des grands criminels fugitifs nazis. En faisant cela, il commet une trahison envers sa patrie. Le film dépeint aussi la répression de la prostitution homosexuelle en Allemagne, dans les années 1950 et 1960, alors que la législation nazie à l’encontre des homosexuels n’a pas été abolie.
Avec : Rüdiger Klink, Burghart Klaußner, Andrej Kaminsky...

Bande-annonce officielle








 

  • 22 novembre 2016

IM LABYRINTH DES SCHWEIGENS (Le Labyrinthe du silence) – Giulio Ricciarelli (2014 / Allemagne / 124 min.)

labyrinthe silenceFrancfort-sur-le-Main 1958. Le jeune procureur Johann Radmann recherche des pièces décisives sur les camps de la mort d'Auschwitz.
Le film s'inspire de ce que l'on a appelé le « Second procès d'Auschwitz » qui visait 22 anciens SS, membres de la direction du camp de la mort et qui se déroula entre décembre 1963 et août 1965. Le personnage principal est un portrait composite de trois procureurs historiques : Joachim Kügler, Georg Friedrich Vogel et Gerhard Wiese. Des protagonistes ayant réellement existé – le procureur général juif, Fritz Bauer et le journaliste Thomas Gnielka – y sont également incarnés.
Mais le procureur doit faire face à de nombreuses hostilités dans cette Allemagne d’après-guerre. Déterminé, il fera tout pour que les allemands ne fuient pas leur passé. Cette histoire constitue la suite de la chasse aux nazis qu’avait commencé Fritz Bauer.

Bande-annonce officielle






















Cineclub ‘Verdoken beelden’ 2015

flyer cine club nl

Vzw Auschwitz in Gedachtenis startte een nieuw project in de vorm van een cineclub onder de titel ‘Verdoken beelden’ in Cinema AVENTURE in Brussel.


2015 werd voor de Stichting Auschwitz een filmjaar!


 




  

 

 

  • 2 april 2015

LORE – Cate Shortland (2012/Duitsland-Australië-Verenigde Koninkrijk)

lore nlKort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog zal een gezin van vijf broers en zussen, verlaten door hun nazi-ouders die gearresteerd werden door de geallieerden, van het zuiden van Duitsland naar het noorden trekken om toevlucht te zoeken bij hun oma in de buurt van Hamburg. Tijdens deze reis ontmoeten ze vrienden en vijanden en Lore begint zich vragen te stellen bij de waarheden van haar opvoeding.
Met: Saskia Rosendahl, Kai-Peter Malina, Nele Trebs...

  

 

  • 4 juni 2015

EVERYTHING IS ILLUMINATED – Liev Schreiber (2005/USA/106 min.)

cineclub2-nl smJonathan Safran Foer is een verzamelaar van herinneringen. Bij de dood van zijn grootmoeder komt Jonathan in het bezit van een zeer oude foto om toe te voegen aan zijn collectie: zijn grootvader vergezeld door een jonge Oekraïense tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zo start het avontuur van een jonge Jood in de Verenigde Staten die naar Oekraïne reist op zoek naar Augustine, de vrouw die zijn grootvader Safran in 1942 gered heeft van de nazi's.
Met: Elijah Wood, Eugene Hutz, Jonathan Safran Foer...

  

 

  • 24 september 2015

PHOENIX – Christian Petzold (2014/Duitsland/98 min.)

cineclub3-nl smDe film speelt zich af in Duitsland in de herfst van 1945. Nelly Lenz, een jonge Joodse vrouw, ontsnapt aan de dood in de kampen, maar heeft er ernstige letsels aan overgehouden op lichaam en gezicht. Gezichtsreconstructie stelt haar in staat om haar wonden te genezen, maar zij is compleet onherkenbaar geworden. Afgezien van Lene, haar beste vriendin, weet niemand dat Nelly nog in leven is. Nelly gelooft Lene niet wanneer deze zegt dat het haar ex-man is die haar verraden heeft aan de nazi's en ze begint alleen een zoektocht naar Johnny.
Met: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf...

  

 

  • 26 november 2015

THE READER – Stephen Daldry (2008/Duitsland-USA)

cineclub4-nl-readerIn Neustadt, in 1958, kent een middelbare schoolstudent van 15 jaar, Michael Berg een verhouding gedurende een zomer lang met Hanna Schmitz, een werkneemster van een trambedrijf, die twee keer zo oud is als hij. Ze vraagt hem om voor haar voor te lezen bij elk van hun ontmoetingen. Na het verkrijgen van een promotie naar een kantoorbaan, verdwijnt Hanna zonder enige waarschuwing. Hij zal haar pas terugzien in 1966. Hij is dan student rechten en is voorbestemd om advocaat te worden. Een van zijn leraren neemt hem, samen met enkele vrienden, mee om het proces van de voormalige SS-bewakers (Aufseherin) van Auschwitz bij te wonen. Daar ontdekt hij met verbazing dat Hanna een van de verdachten is, van wie hij nooit meer iets hoorde.
Met: Kate Winslet, Ralph Fiennes, Lena Olin...

 
De werking van ons Centrum geniet de steun van:logo loterie nl   logo bnb nl       We zijn lid van het BCH  

Contact

Stichting Auschwitz – vzw Auschwitz in Gedachtenis
Wolstraat 17/Bus 50 – B-1000 Brussel
  +32 (0)2 512 79 98
  +32 (0)2 512 58 84
  info@auschwitz.be
Kantoren geopend van maandag tot vrijdag tussen 9.30 en 16 uur, toegang bij voorkeur op afspraak.

twfbytin

Lid worden

Wilt u lid worden van de vzw Auschwitz in Gedachtenis, deelnemen aan haar activiteiten of gewoon haar werking ondersteunen, contacteer ons en stort € 40 op rekeningnummer IBAN: BE55 3100 7805 1744 – BIC: BBRUBEBB.
Elke gift van meer dan € 40 geeft recht op een belastingvermindering in België.

Schrijf in

op onze nieuwsbrief in het Nederlands
captcha 
De website van vzw Auschwitz in Gedachtenis en van de Stichting Auschwitz maakt gebruik van cookies om het surfen op de site te vergemakkelijken en om bepaalde functies toe te laten. Door de website verder te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.