Deze didactische mapjes zijn gebaseerd op onze reizende tentoonstellingen maar kunnen eveneens gebruikt worden buiten de tentoonstellingen om.

 

Ze werden opgesteld om leerlingen actief te leren omgaan met een bepaalde museografie.

Na een individuele opgave, waarbij de leerlingen ingedeeld worden in drie groepen en ieder 10 vragen met een directe betrekking tot de tentoongestelde panelen beantwoorden, kan een analyse gemaakt worden in klasverband: de drie reeksen van 10 vragen zijn complementair.

Tenslotte wordt een opdracht gegeven die vanuit de analyse van de tentoonstelling een lijn trekt naar de actualiteit.

 

Onze tentoonstellingen kunnen totaal kosteloos ontleend worden door scholen, culturele centra, gemeentelijke diensten of door elke vereniging die interesse toont voor de aangekaarte onderwerpen.

Indien de school niet in de mogelijkheid is om zelf een tentoonstelling te organiseren in zijn gebouwen, kan gewerkt worden met de PDF-afdrukken van de panelen, die u gratis op onze website kan verkrijgen (zie de links hieronder).

Culturele diensten kunnen eveneens een tentoonstelling organiseren en de scholen van de gemeente of van de streek uitnodigen.

 

Elke didactisch mapje is opgesteld voor praktisch gebruik door zes leerlingen en kost € 3,00 per mapje.

 

Onlinebestelling

 

expo 14-45 nlBelgië 1914-1945. Getuigen in het oog van de storm

Na het beantwoorden van de vragen zitten de drie groepen samen en vergelijken hun antwoorden. De vragen van de drie reeksen vullen mekaar aan en geven een totaalbeeld van de inhoud van de tentoonstelling voor wat betreft de Grote Geschiedenis. Aan de hand van de getuigenissen van de overlevenden die je ook op de panelen kan vinden, gaan de leerlingen nu op zoek naar mensen die in onze tijd in extreme levensomstandigheden terecht zijn gekomen en schrijven hun verhaal op.

 

 

expo levi nlOver-leven, Primo Levi als intellectueel, schrijver en getuige van zijn tijd

De drie reeksen van 10 vragen schetsen een compleet beeld van het leven van Primo Levi: voor, tijdens en na zijn deportatie, en over zijn dood. Wat vooral zal opvallen is de rode draad die door zijn parcours loopt en die hem steeds weer toelaat om te overleven. De leerling beeldt zich een eigen levensweg in, doorkruist door onverwachte obstakels en gaat op zoek naar wat hem zou helpen overeind te blijven.

 

 

expo slachtoffers nlSlachtoffers van het beeld. Over het creëren, hernemen en bekritiseren van clichés

In elk van de drie reeksen van 10 vragen vinden we antwoorden die boodschappen uitdragen van gebruik en misbruik van beelden waar we dagelijks mee te maken krijgen. Na een gezamenlijke bespreking van de beelden van slachtoffers en van de slachtoffers van beelden, zullen de leerlingen uitgenodigd worden om zelf op zoek te gaan naar bestaande, bekende beelden en deze zodanig om te vormen dat ze een nieuwe betekenis krijgen.