Online bestellingRedactioneel: Srebrenica, 30 jaar later: een valse noot in de ‘mnemosfeer’? (Frédéric Crahay)
Kroniek: Film: Quisling – The Final Days: Biecht van een collaborateur (Brecht Capiau)
Als je achternaam een bijvoeglijk naamwoord wordt in de filmwereld, dan valt je een zeldzame eer te beurt. Een ‘fellineske’ of ‘lynchiaanse’ film roept immers associaties op met de desbetreffende regisseur en betekent doorgaans dat die persoon het echt gemaakt heeft. Als er in die termen over het oeuvre van een andere cineast wordt gesproken, dan is dit een vorm van erkentelijkheid door pers en publiek die je niet mag onderschatten. Wie zijn achternaam in de politieke wereld ziet veranderen in een zelfstandig naamwoord, heeft vaak minder geluk. Het overkwam Vidkun Quisling (1887-1945), de minister-president van de Nationale Regering in Noorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog. ‘To act as a quisling’ betekent volgens de Oxford English Dictionary dat je je gedraagt als een verrader. Aan deze controversiële figuur heeft de bejubelde Noorse regisseur Erik Poppe nu een film opgehangen. We volgen Quisling die in de laatste maanden van zijn leven ‘te biecht’ gaat bij pastoor Peder Olsen. Diens dagboek vormt het uitgangspunt van deze rolprent.
Portfolio: Waarom nog steeds Auschwitz en Birkenau fotograferen? (Frédéric Crahay)
Words of Memory: Simone Weil (Maarten Van Alstein)
Interview:
- ‘La petite Grècque’: een interview met Marie Lipstadt-Pinhas (1931-2020) (Interview door Charles De Muynck, Nathalia Ryon, Peter Bentein, Fabian Van Samang)
Dossier: Genociden fotograferen tussen geschiedenis en herinnering
Het onderhavige dossier wil terugkomen op de bewijsfunctie die de fotografische en, in mindere mate, de filmische afbeelding heeft gespeeld bij de (h)erkenning van genociden, in het bijzonder die van de Shoah, zonder daarbij de andere functies die aan het beeld kunnen worden toegeschreven te verwaarlozen.
(Dossier onder leiding van Agnès Graceffa en Daniel Acke)
- The Spectacle of Discipline: Visual Media Representations of the Early Nazi Concentration Camps (Christophe Busch)
- Meer dan wat je ziet: De filmopnames bij de bevrijding van Majdanek (Irina Tcherneva)
- Fotografie en engagement bij het drama van de Oeigoeren (Danièle Méaux)
- Children of Rwanda: holistic aftermath photography in post-genocide conditions (Frank Möller)
Varia
Memorial Site
- Het bloedbad van Moggiona, 7 september 1944: een gedeelde herinnering van burgers aan de ‘oorlog tegen burgers’ in Toscane (Viviana Agostini-Ouafi)
BoekenplankNiet te missen